Veelgestelde vragen over Covid-19 testen
Over de corona test
Wanneer kan ik getest worden?
Om te weten of er nog plek is om je te laten testen, bel je op werkdagen van 09.00-17.00 uur met ons speciale Corona Callcenter: telefoon 030-200 64 34.
Let op: een afspraak kan alleen ingepland worden nadat een bestelling online is geplaatst. Reserveren is niet mogelijk.
Wat is het voordeel om een corona test bij Saltro Directlab te doen?
- Betrouwbare PCR test bij een RIVM geaccrediteerd laboratorium
- Geen wachttijd: een corona test bij Saltro bestel je online
- Heldere uitslag met uitleg: je ontvangt binnen 24-48 uur je uitslag in ons beveiligde Uitslagenportaal
- Uitslag in 2 talen: de uitslag wordt gegeven in het Nederlands en in het Engels.
- Non-Covid-Verklaring: de uitslag is ook beschikbaar in een downloadable pdf, dus te gebruiken als je op reis gaat. Houdt hierbij zelf rekening met de vereisten van de luchtvaartmaatschappij en het land van bestemming.
Welke corona test kan ik doen bij Saltro Directlab?
Je kunt bij ons een Covid-19 PCR test doen. Deze test bepaald of je nu het corona-virus hebt.
Met een wattenstaaf wordt een uitstrijkje genomen uit de neus en keel. Vervolgens wordt het afnamemateriaal van het uitstrijkje geanalyseerd in ons laboratorium en kunnen we bepalen of je Covid-19 hebt.
Bieden jullie ook een antistoffentest voor corona aan?
De antistoffentest is bedoeld om te bepalen of u in het verleden corona gehad heeft. Op dit moment bieden wij nog geen antistoffentest voor corona aan.
Is de corona PCR test van Saltro betrouwbaar?
Ja. De afname van het uitstrijkje wordt gedaan door onze speciaal opgeleide medewerkers op een van onze locaties. Het afname materiaal wordt vervolgens geanalyseerd in het laboratorium van Saltro. Ons laboratorium is ISO15189 (M037) gecertificeerd en heeft meer dan 65 jaar ervaring in laboratorium diagnostiek. Bovendien is ons laboratorium geaccrediteerd door het RIVM voor het doen van corona tests.
Bestellen van je coronatest
Hoe bestel ik een corona test bij Saltro Directlab
Je bestelt een test via de site van Saltro Directlab. Plaats een test in je winkelmandje. Na het invullen en controleren van al je gegevens, betaal je heel eenvoudig via Ideal of Credit Card. Daarna ontvang je een email met je orderbevestiging. In deze email staan ook de instructies hoe een afspraak voor een afname gemaakt kan worden.
Ik wil Corona PCR testen voor mijn hele familie kopen, hoe doe ik dat?
Omdat de uitslagen van Saltro Directlab testen op basis van BSN worden verwerkt, moet voor elke persoon binnen het gezin de test apart worden aangeschaft met de NAW gegevens, geboortedatum, geslacht en BSN van de betreffende persoon. Je doet voor ieder lid van je gezin dus een aparte bestelling.
LET OP: je BSN is dus ook nodig om jouw uitslag in te zien in ons Directlab Uitslagenportaal
Worden kinderen ook getest op het coronavirus?
Ja, kinderen volgen dezelfde testprocedure zoals dat ook bij volwassenen gebeurt.
Is een corona test bij Saltro Directlab gratis?
Nee, een corona test bij Saltro Directlab is niet gratis. Daarvoor krijg je een betrouwbare laboratoriumtest, zonder wachttijd, voorzien van een uitslag met duidelijke uitleg in een beveiligd Uitslagenportaal. Bovendien kun je de uitslag (in pdf) gebruiken als Non-Covid verklaring als je op reis gaat.
Wat moet ik doen als ik een corona test bij Saltro Directlab heb besteld?
Voor een Corona test bij Saltro Directlab wordt geen test-pakketje bij je bezorgd. Je ontvangt van ons wel een email met een orderbevestiging en met instructies hoe een afname voor een Covid-19 test ingepland kan worden.
Als je de email niet ontvangt, kijk dan in je spam-box/ongewenste email.
Ik heb geen bevestigingsemail gehad. Wat moet ik doen?
Als je de bevestigingsemail niet ontvangt, kijk dan eerst in je spam-box/ongewenste email. Mocht je hem daar ook niet ontvangen hebben, neem dan contact op met Service & Support. De afdeling Service & Support is op werkdagen bereikbaar tussen 08.30 uur en 17.00 uur
Afname van je test
Wanneer kan ik getest worden?
Om te weten of er nog plek is om je te laten testen, bel je op werkdagen van 09.00-17.00 uur met ons speciale Corona Callcenter: telefoon 030-200 64 34.
Let op: een afspraak kan alleen ingepland worden nadat een bestelling online is geplaatst. Reserveren is niet mogelijk.
Hoe kan ik een afspraak voor een Corona PCR test maken?
Zodra de test online via Saltro Directlab is aangekocht en betaald ontvang je een orderbevestigingsemail met daarin ook het telefoonnummer van het speciale Corona Call center. Met hen bel je om een afspraak in te plannen. Ter verificatie zullen ze je vragen naar het ordernummer van je test aankoop.
Let op: afname voor een corona PCR-test gebeurd alleen op afspraak op werkdagen van 18.00-19.30 uur
Moet ik zelf materiaal afnemen of doen jullie dat?
Wij doen het uitstrijkje uit uw neus en keel. Dat doen wij op een van onze afname locaties. Voor het maken van een afspraak op een van onze locaties neem je contact op met ons speciale Corona Call center.
Het telefoonnummer van het Corona Callcenter ontvang je in de orderbevestigingsemail.
Hoe lang duurt het afnemen van een coronatest ongeveer?
Over het algemeen neemt een coronatest niet meer dan 10 minuten in beslag.
Let op: afname voor een corona PCR-test gebeurd alleen op afspraak op werkdagen van 18.00-19.30 uur op onze locatie Gezondheidslab. Hiervoor ontvang in je orderbevestigingsemail meer informatie
Op welke locaties kan ik het uitstrijkje uit mijn neus en keel laten nemen?
Momenteel kun je daarvoor – na het maken van een afspraak - terecht bij het Gezondheidslab, Beneluxlaan 928, 3526 KJ Utrecht. Komende periode zullen wij meer locaties openen.
Let op: afname voor een corona PCR-test gebeurd alleen op afspraak op werkdagen van 18.00-19.30 uur.
Misschien ben ik wel besmet met het coronavirus, kan ik dan ook mensen in de wachtruimtes besmetten?
Wij werken alleen op afspraak. Hierdoor voorkomen wij dat er wachtrijen ontstaan en het besmettingsgevaar zo laag mogelijk blijft. Verder hebben wij op de locatie maatregelen genomen ter bescherming van jou, je familieleden, andere personen en natuurlijk onze medewerkers.
Uitslag van je test
Waar kan ik de uitslag van mijn test inzien?
Je kunt je uitslag inzien in het Uitslagenportaal van Saltro Directlab
Om de veiligheid van je uitslag te garanderen, log je in met je DigiD en sms verificatie.
Heb je geen DigiD? Dan kan je die via deze link aanvragen. Als je geen sms verificatie hebt, dan kan je hier je telefoonnummer koppelen aan je DigiD. Houd er rekening mee dat dit ongeveer 5 dagen kost. Vraag ook een sms verificatie dus direct aan als je een Directlab test koopt.
Hoe lang duurt het voordat de uitslag van mijn test bekend is?
De uitslag van jouw corona test is 24-48 uur na afname zichtbaar in het Uitslagenportaal van Saltro Directlab. In zeer zeldzame gevallen kan het iets langer duren. Wij adviseren om de test zo vroeg mogelijk in te plannen. Hou hierbij rekening met de eisen van de vliegmaatschappij en het land van bestemming.
Hoe weet ik of de uitslag in het Saltro Directlab Uitslagenportaal staat?
De uitslag is 24-48 uur na afname zichtbaar. U ontvangt daarover geen speciaal bericht, maar kunt dit snel controleren door in te loggen in het Saltro Directlab Uitslagenportaal.
Krijg ik ook een Non-Covid verklaring voor als ik op reis ga?
De uitslag van de test is als PDF te downloaden en daarmee bruikbaar als Non-Covid verklaring dat je geen corona infectie hebt. Houdt hierbij zelf rekening met de vereisten van de luchtvaartmaatschappij en het land van bestemming.
Op onze verklaring staat de naam van Saltro Directlab, jouw naam, geboortedatum, BSN, datum van de test en de test uitslag.
Vanaf 19 augustus kunt u zelf in ons Uitslagenportaal uw paspoortnummer toevoegen aan de uitslag. Dit is een vereiste in bepaalde landen.
De uitslag van de test wordt zowel in het Nederlands als in het Engels getoond.
Wat gebeurt er als de testuitslag te laat binnen is?
Saltro en Saltro Directlab spannen zich er voor in dat er uitslag is binnen de aangegeven tijdsduur. Ondanks deze zorg en aandacht, moeten wij je er op wijzen dat, zoals in alle laboratoria, er altijd een kleine kans bestaat dat er geen uitslag is binnen de aangegeven tijdsduur. Dit kan onder meer ontstaan door onvoorziene factoren in het monster of een tijdelijk disfunctioneren van de apparatuur waar Saltro geen controle op heeft.
Belangrijk: Saltro en Saltro Directlab aanvaarden in die gevallen geen aansprakelijkheid voor geleden schade waaronder, maar niet beperkt tot, het niet kunnen boarden van een vliegtuig, het niet kunnen deelnemen aan een reis, etc. Om je risico te beperken adviseren wij je de test zo vroeg mogelijk in te plannen zodat tijdig opnieuw getest kan worden.
Wat moet ik doen als de uitslag van de test positief is?
Als de test positief is betekent dit dat je COVID-19 hebt. Jouw testuitslag zal dan gedeeld worden met de GGD. Zij nemen contact met je op voor een bronnen en contact onderzoek.
De GGD informeert je ook over de isolatie. Isolatie kan thuis zijn (thuisisolatie). Mensen die ziek zijn en behandeld worden in een ziekenhuis, gaan in het ziekenhuis in isolatie.
Als uit de test blijkt dat je wel COVID-19 hebt, blijven ook huisgenoten zonder klachten thuis. Ook personen die werken in de vitale sector of met een cruciaal beroepen blijven thuis. Voor deze groepen kan een uitzondering gemaakt worden in overleg met de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst en de bedrijfsarts en alleen als zij geen klachten hebben. Meer informatie over de leefregels thuis en wat je moet doen als je COVID-19 hebt, vindt je hier op de site van het RIVM.
Staat mijn paspoortnummer ook op de uitslag?
Vanaf 19 augustus kunt u zelf in ons Uitslagenportaal uw paspoortnummer toevoegen aan de uitslag. Dit is een vereiste in bepaalde landen.
De uitslag van de test wordt zowel in het Nederlands als in het Engels getoond.
Overige
Wanneer kan ik getest worden?
Om te weten of er nog plek is om je te laten testen, bel je op werkdagen van 09.00-17.00 uur met ons speciale Corona Callcenter: telefoon 030-200 64 34. Let op: een afspraak kan alleen ingepland worden nadat een bestelling online is geplaatst. Reserveren is niet mogelijk.
Wanneer kan ik contact opnemen met Saltro Directlab?
De afdeling Service & Support is op werkdagen bereikbaar tussen 08.30 en 17.00 uur op telefoonnummer 030 236 11 22 of per email saltrodirectlab@saltro.nl
Kan ik bij Saltro Directlab nog meer tests uitvoeren?
Wij bieden ook meerdere tests aan voor Preventie (chronische ziekten), Soa en tests om gebruik van drugs aan te tonen en uit te sluiten. Ons assortiment wordt continu uitgebreid. Klik hier voor het totale overzicht van de testen die wij aanbieden.
Waar vind ik meer informatie over het corona virus?
Meer informatie vindt je op de site van het RIVM.