Blog – Gezonder leven - Directlab Online

Gezonder leven, 5 tips voor elke dag

Hoe is het met je goede voornemens? Tijdens de feestdagen nam je je misschien voor dat dit het jaar zou worden om gezonder te eten, minder te drinken en echt op tijd naar bed te gaan. Het klonk als een goed idee; meer sporten, minder stress en stoppen met roken.

De praktijk leert dat het veel mensen niet lukt hun goede voornemens vol te houden. Helemaal niet nu met corona. De sportschool is dicht, net als de rest van de stad. Buiten is het koud, grijs en nat, allesbehalve aantrekkelijk. En na een dag werken en onderwijs geven, alles thuis en ook nog tegelijkertijd, plof je lekker op de bank. Met een doos welverdiende bonbons, een biertje en Netflix. Niets menselijker dan dat, maar ook een beetje jammer. Waarom?

Omdat gezonde voornemens behalve loze beloften ook een heel krachtig medicijn kunnen zijn. Je kunt je namelijk gezonder en gelukkiger leven. Door bijvoorbeeld anders te eten (minder suiker en kant-en-klaar producten), meer te bewegen (10.000 stappen per dag) en minder te stressen. En het mooie is, je kunt elke dag beginnen. Doe het gewoon en zet door, het hele jaar lang. We helpen je op weg met een paar tips.

1. Stel haalbare doelen
Los van de kans op blessures houdt bijna niemand het vol om vijf keer per week om zes uur ’s ochtends hard te lopen. Elke dag een wandeling maken van ten minste een half uur lukt vaak wel. Wees realistisch. Iets waarvan je nu al weet dat het een onmogelijk zware opgave is, hou je niet vol.

2. Kies dat wat je aanspreekt
Hou je niet van wielrennen en lust je geen spruitjes, dwing jezelf dan niet te gaan wielrennen en spruitjes te eten. Kies voor iets wat je wel aanspreekt, zoals tennis of boksen, bloemkool of courgette.

3. Denk niet in alles-of-niets
Nooit meer mogen snoepen is een straf. Gun jezelf af en toe een stuk appeltaart met slagroom, of iets anders wat je lekker vindt. Alleen niet elke dag.

4. Denk in alles-of-niets als het om roken gaat
Stop, stop, stop! Laat de sigaret die je net hebt gerookt je laatste zijn.

5. Wat je niet meet, manage je niet
Haal je stappenteller uit de kast of installeer een app op je telefoon. En daag jezelf uit ten minste 10.000 stappen te zetten per dag. Ken je getallen als het aankomt op je taille-omvang, cholesterol en gezondheidsrisico’s.


Dr. Maaike de Vries is gezondheidswetenschapper, eigenaar van Springh en (co)auteur van meerdere bestsellers, waaronder 'Hoe word ik een Supervetverbrander' (2018) en Ook leuke meisjes worden vijftig (2020).

Op de hoogte blijven?